تماس با ما پرسش های شما محصولات فرهنگی
صفوی
دوشنبه ، ۳ اسفند ۱۳۹۴ ، ۱۹:۵۲

مقدمه

درباره روابط خارجی ایرانِ صفوی با دیگر کشورها، کارهای عالمانه بسیاری صورت گرفته است. از دید محققان، این روابط که در بُعد سیاسی واقتصادی اهمیت بیشتری دارد، به طور معمول با چهار بخش اروپا، عثمانی، هند و ازبکان است. سیاست ایران در بخش اروپایی با تحوّلات منطقه خلیج فارس نیز مربوط بوده و در این میان، اشاراتی هم به برخی از امیران این منطقه می شود. مع‌الأسف در میان این آثار، اشاره ای به روابط ایران و حجاز نشده است. این در حالی است که در آن روزگار، همه ساله، شمار فراوانی زائر از ایران راهیِ حرمین شریفین می شدند و علاوه بر آن، جمعی از عالمان و فقیهان شیعه از ایران در آن دیار اقامت داشته‌اند. پیشتر در باره دو موضوع «زائران» و «اقامت برخی از علمای ایرانی در حرمین»، در مقاله «پاره‌ای از مسائل حجاج شیعه و شیعیان مقیم حرمین شریفین در دوره صفوی» به بحث پرداختیم و اکنون در این مقاله، به دو نکته دیگر در ضمن دو فصل، می‌پردازیم:

مجموعه مربوطه: صفوی
جمعه ، ۲۷ آذر ۱۳۹۴ ، ۱۸:۳۸

نقش زنان در عرصه‌های تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران زمین قابل ملاحظه است از جمله تأثیر این مسئله در منطقه اصفهان چشمگیر و مطرح بوده است. اگر چه به این موضوع کمتر توجه شده است لکن با توجه به برخی منابع و استناد به بعضی آثار می توان در این خصوص مطالبی را دریافت. در این مقاله سعی بر آن است که هر چند به اختصار، تأثیر زنان این خطه را در عرصه‌های مختلف تا پایان دوره صفویه تبیین کنیم.

موقعیت و جایگاه زنان در تاریخ کشور ما، بعد از اسلام محسوس‌تر است. چرا که بانوان به سبب ارزشی که تعالیم اسلامی برای آنان قائل گردید وضعیت بهتری یافتند اما نمونه‌هایی از شخصیت زنان مؤثر در دوران باستان و حکایات اساطیری نیز وجود داشته که برخی مربوط به منطقه اصفهان بوده و یا در آن ناحیه تأثیرگذار بوده‌اند. از جمله

مجموعه مربوطه: صفوی
يكشنبه ، ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ، ۲۰:۵۷

زوال صفویه و سقوط اصفهان» عنوان کتابی از «رودی مته» است که به قلم مانی صالحی علامه به زبان فارسی ترجمه شده است.

مته در مقدمه‌ای که بر ترجمه فارسی کتاب نوشته است، «زوال صفویه و سقوط اصفهان» را تحقیقی بر اساس منابع فارسی‌زبانان و اروپائیان معرفی می کند و می‌نویسد: «در هر دوی آن‌ها شائبه غرض‌ورزی و پیش‌داوری وجود دارد و هیچ دلیلی برای ترجیح دادن یکی بر دیگری وجود ندارد. منابع فارسی‌زبان آن دوران، عمدتا تواریخ و وقایع‌نامه‌های درباری، امکان شناخت مسایل نظامی و امور دربار سلطنتی را عرضه می‌کند اما تقریبا هیچ اطلاعات دیگری نمی‌دهد و اساسا کارکردشان برای توجیه حقانیت موضع و فعالیت‌های شاه بوده است. منابع اروپایی هم عمدتا در خدمت منافع خودشان است اما اطلاعاتی درباره جنبه‌هایی از امور می‌دهد که در منبع فارسی‌زبانان گزارش نشده است.»

مجموعه مربوطه: صفوی
پنجشنبه ، ۲۷ آذر ۱۳۹۳ ، ۰۸:۵۷

در سال 1134 هجری قمری- محمود افغان پسر ميرويس غلزه‌ای يا غلجائی از راه كرمان به اصفهان رفت و آن شهر را محاصره كرد و پس از 9 ماه محاصره آن را به تصرف خود درآورد.

شاه سلطان حسين در 12 محرم سال 1135 (1722 ميلادی) تسليم محمود افغان شد و جيقه و نگين سلطنت را به او تسليم كرد. در 16 محرم محمود به اصفهان درآمد و در اندك مدتي 40 تن از سران ذكور دربار سلطنت را به قتل رسانيد و خود به دست اشرف افغان پسرعموی خويش كشته شد. پس از دو سال اشرف جانشين شد و در سال 1140 شاه سلطان حسين را كشت. اشرف نيز پس از چهار سال مقهور و مقتول گرديد.

در تاريخچه اوقاف اصفهان آمده است كه پس از استيلاي افغانان بر اصفهان به فتوای ملازعفران و علمای افغان هر چه توانستند املاك و اراضی وقف را جزو خالصه كرده و تحت تصرف خود درآوردند و طومارها و وقفنامه‌ها را از بين بردند.

 

مجموعه مربوطه: صفوی
دوشنبه ، ۵ آبان ۱۳۹۳ ، ۱۷:۴۰

این کتاب که نگاشته رودی متی است با ترجمه حسن افشار در سال 93 از سوی انتشارات مرکز منتشر شده است.

رودی (رودالف) متی دکتر در مطالعات اسلامی از دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس است. از 1993 تا 2011 در دانشگاه دلاور تدریس می‌کرد و چهار سال آخر استاد ممتاز تاریخ در کرسی یونیدل در آن دانشگاه بود. در حال حاضر استاد مطالعات ایرانی کرسی دکتر روشن در دانشگاه مریلند در شهر کالج پارک است.

رودی مَتی در کتاب ایران در بحران (زوال صفویه و سقوط اصفهان) پیشرفت، تضعیف و سقوط صفویه را شرح و توضیح داده است. اگر سلسله صفویه از بین نرفته بود، آینده‌ی ایران احتمالاً‌چندان تغییری نمی‌کرد. عصر صفویه را دوره مهمی از تاریخ ایران شناختن یک مطلب است و آن را فصل مقدر غایت‌گرایانه‌ای از یک روایت حماسی ناسیونالیستی دانستن مطلبی دیگر.

مجموعه مربوطه: صفوی
چهارشنبه ، ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ، ۰۹:۰۵

دوران صفویه را باید دوره متحولی دروضع تفریحی مردم ایران دانست. درزمانی كه مغول و تاتار و بازماندگان آنها براین سرزمین حكومت می‌‌كرد درشرایط دشوار اجتماعی و نابسامانیهای حاصله از تهاجمات و بحرانهای اقتصادی و اجتماعی نظام ملوك‌الطوایفی مردم این مرزوبوم فرصت آنرا نیافتند تا از مشكلات زندگی به دامن فراغ‌خاطر و عیش و سرور دست یابند

مجموعه مربوطه: صفوی
چهارشنبه ، ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ، ۰۹:۰۳

آذین بندی و چراغانی
چراغان و آتش‌افروزی از رسوم بسیار كهن سرزمین ما است كه با آئین باستانی ایران ارتباط نزدیك دارد. درزمان صفویه این رسم به طرز باشكوهی احیا شد و صنعت آذین‌بندی و چراغانی به صورتی كاملاً ابتكاری و استثنائی رواج گرفت. معمولاً این مراسم به مناسبت ورود پادشاه به یك شهر و یا دراعیاد ملی و مذهبی انجام می‌گرفت .شاه‌عباس بزرگ به این مراسم بسیارعلاقه‌مند بود وبه دستور مستقیم اوچندین‌بار بزرگترین مراسم چراغان و آتش‌بازی در اصفهان و بعضی دیگر از شهرها برپا میشد.

مجموعه مربوطه: صفوی
چهارشنبه ، ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ، ۰۹:۰۲

نمایش های میدانی

یكی از مهمترین تفریحات دوران صفویه اجرای نمایش هایی بوده است كه در میدان بزرگ شهرها صورت می گرفته است. شاردن تاجر و جهانگرد معروف فرانسوی (1643- 1713  میلادی) كه درایام پادشاهی شاه‌عباس دوم و شاه سلیمان به ایران آمده است در سفرنامه بسیار ارزنده خود مطالب جالبی ازوضع اجتماعی ایران آن روز آورده است.

مجموعه مربوطه: صفوی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از جدیدترین مطالب و تغییرات سایت آگاه شوید.










تصویر روز

نمایش ویدئو از آپارات

بنر

آمار بازدیدکنندگان

mod_vvisit_counterامروز17
mod_vvisit_counterدیروز682
mod_vvisit_counterاین هفته17
mod_vvisit_counterاین ماه16457
mod_vvisit_counterکل بازدیدها1215406

درباره گروه

گروه اصفهان شناسی زنده رود از تابستان 87 توسط جمعی از دوستاران و علاقه‌مندان به اصفهان، فعالیت خود را در زمینه‌ی اصفهان شناسی و معرفی میراث فرهنگی، تاریخی و هنری اصفهان آغاز نمود .
دارای مجوز رسمی از سوی فرمانداری استان اصفهان با شماره ثبت 2661

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای گروه اصفهان شناسی زنده رود محفوظ می باشد. © 1392 طراحی سایت: فناوری اطلاعات خلیج فارس