تماس با ما پرسش های شما محصولات فرهنگی
فرهنگ و آداب و رسوم
سه شنبه ، ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ ، ۰۸:۰۲

چکیده

حمام‌های عمومی جزئی از زندگی اجتماعی جامعۀ دیروز بودند که با ظهور مدرنیته، مورد اعتراض اصلاحگران جامعه جهت افزایش معیارهای بهداشتی آن در تناسب با زندگی جدید قرار گرفت. یکی از این استانداردها استفاده از دوش به جای خزینه بود. شهرداری‌ها به عنوان متولّی امر با اجبار دولتی حمامی‎ها ‎را موظف به این تغییر می‌کردند.

مجموعه مربوطه: فرهنگ و آداب
پنجشنبه ، ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ ، ۰۸:۲۶

سنت‌ها و آیین‌های یک قوم شبیه هم برگزار می شوند. هر چقدر که زمان بر آنها گذشته باشد. کسی هم نمی داند که از کی بوده و چرا چنین بوده است. میراثی است که به نسلی می‌رسد و همان گونه با اندکی تغییرات، شاید، به نسل بعد تحویل داده می شود. رفت و آمد فرمانراوایان و سلسله‌ها نیز چندان در آن موثر نیست.

یکی از این سنت‌ها سیزده بدر است. علاوه بر همه امتیازات مثبت، بی هیچ تردید این مراسم یک پیام جهانشمول هم به همراه دارد:  امروز که موضوع توجه به طبیعت و حفظ محیط زیست، گفتمان جهانی بشریت شده است، می‌توان از سیزده بدر که زیرساخت آن دوستی و هم آغوشی انسان و طبیعت است، چنین پیام بلندی را بیرون کشید و به جهانیان عرضه کرد. آری بخش عمده پیام سیزده بدر این است که به این انسان مغرور ماشین زده بگوید، تو از دامان این طبیعت برخواسته ای پس باید احترام این مادر را نگه داری!. با همه تلاش «تکنولوژی» که می‌کوشد ما را از مادر طبیعت دور کند، و به هزار رنگ در می‌آید تا ما به طبیعت بی علاقه شده، آلوده اش کنیم،  با این همه باید پیام سیزده به در را درک کرد که ما همیشه بدهکار این مادر مهربان هستیم. بیاییم پاسش بداریم. البته همه پیام سیزده بدر در آشتی انسان و طبیعت خلاصه نمی شود. بخشی از پیام گرانقدر آن آشتی انسان‌ها با یکدیگر هم هست.

مجموعه مربوطه: فرهنگ و آداب
يكشنبه ، ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ ، ۰۸:۱۵

با پایان زمستان، در روز اول فروردین‌ماه، سال جدید شمسی و نوروز برای ایرانیان آغاز می‌شود و روز سیزدهم فروردین‌ماه به پایان می‌رسد. نوروز تا روز سیزدهم فروردین همراه با جشن و شادی و آیین‌های خاص خود در میان مردم ادامه دارد. پس از دوازده روز برگزاری جشن‌های نوروزی، روز سیزدهم نوروز، ایرانیان به گردش در طبیعت می‌پردازند و این رسم تا به امروز ادامه داشته و به صورت یک نمایش ملی در آمده است.

مجموعه مربوطه: آیین ها
چهارشنبه ، ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ ، ۲۱:۲۶

نوروز باستانی مبارک

گروه اصفهان‌شناسی زنده‌رود سال جدید را به دوستداران اصفهان تبریک عرض می‌نماید و سال خوبی را برای شما عزیزان آرزومند هستیم.

مجموعه مربوطه: آیین ها
سه شنبه ، ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ، ۱۰:۱۱

ابتدا یادم هست که فیلم‌ها را در مدارس می‌آوردند، فیلم‌های تبلیغاتی اصلِ چهار بود. مثلاً مبارزه با پشه مالاریا و اینها فیلم‌های جذاب دوره ما بوده است و بعد این فیلم‌ها را در محلات مثل میدان جلفا می‌گذاشتند. آن دوره میدان جلفا شنبه بازار بود، گاهی غروب‌ها فیلم نشان می‌دادند و در جلفا در کلوپ ارامنه هم فیلم اکران می‌کردند. راهی که جلفا به خیابان پشت کلیسا دارد، دقیقاً کلوپ آن روبه‌رو بود. و در آن ایام که ما بچه بودیم در اینجا بیلیارد، تنیس، فیلم، رستوران و... بود.

مجموعه مربوطه: فرهنگ و آداب و رسوم
شنبه ، ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ، ۰۹:۴۷

نام کتاب: یه وَخدی بود

نام نویسنده: حسن رشتیان

انتشارات: چهارباغ

اصفهان از دیرباز مهد هنر و فرهنگ و تمدن ایران و جهان بوده است. ساكنان این شهر، مردمی هنرمند و هنرپرور و سخت‌كوش بوده و به هوشمندی و هنروری شهره آفاق. زبانشان پهلوی فارسی و به یكی از خوش‌طنین‌ترین گویش‌های آن زبان صحبت كرده و می‌كنند. این گویش متاسفانه به دلیل صنعتی شدن زندگی، تحت تاثیر دیگر گویش‌های زبان فارسی و خارجی قرار گرفته و چه بسا در آینده‌ای نزدیك این گویش به مخاطره بیفتد و مردم شهر گویش خود را فراموش نماید. بر این اساس استاد حسن رشتیان در كتاب حاضر، تاریخ كهن و معاصر اصفهان را با گویش اصفهانی به شیوه فولكلوریك در چهارصد و شصت و دو بیت به نظم درآورده است.

مجموعه مربوطه: لهجه و گویش
جمعه ، ۲ بهمن ۱۳۹۴ ، ۰۹:۳۸

زندگی/ نفیسه قانیان: می‌گویند «بریان»، تاج سفره صفویان و قاجاریان بوده است. شاه اسماعیل صفوی دستور طبخ بریان می‌داده و می‌گفته است: برای سپاه خوب، باید غذای خوب سر سفره گذاشت. اصفهانی‌ها از روزگاران دور و دورتر، علاقه زیادی به بریان داشته اند؛ غذایی که قدیمی‌ترین خوراک سنتی اصفهان است و از گوشت پخته و چرخ شده گوسفند تهیه می‌شود.

مجموعه مربوطه: خوراک
شنبه ، ۱۹ دی ۱۳۹۴ ، ۰۸:۵۱

در سمت شمال غربی محوطه ی حیاط کلیسا بنای یادبود شهدای نسل کشی ارامنه در سال 1915 میلادی بدست دژخیمان دولت عثمانی ترکیه دیده می شود. این بنا در سال 1975 میلادی، در شصتمین سالگرد نسل کشی ساخته شد. بنا در یک محوطه ی مربعی شکل قرار دارد. در مرکز آن چهار ستون افراشته شده اند که در بالا به هم می پیوندند.

اطراف این برج تخته سنگ های حکاکی شده با نقوش هنر ارمنی چیده شده اند و در گوشه ی چپ بنا طرح چشمه ی جاویدان قرار گرفته است. طراح و مهندس سازنده ی بنای یادبود آقای آلبِرت آجِمیان نمادهای آن را اینچنین توصیف می نماید:

مجموعه مربوطه: اقلیت ها

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از جدیدترین مطالب و تغییرات سایت آگاه شوید.










تصویر روز

نمایش ویدئو از آپارات

بنر

آمار بازدیدکنندگان

mod_vvisit_counterامروز20
mod_vvisit_counterدیروز682
mod_vvisit_counterاین هفته20
mod_vvisit_counterاین ماه16460
mod_vvisit_counterکل بازدیدها1215409

درباره گروه

گروه اصفهان شناسی زنده رود از تابستان 87 توسط جمعی از دوستاران و علاقه‌مندان به اصفهان، فعالیت خود را در زمینه‌ی اصفهان شناسی و معرفی میراث فرهنگی، تاریخی و هنری اصفهان آغاز نمود .
دارای مجوز رسمی از سوی فرمانداری استان اصفهان با شماره ثبت 2661

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای گروه اصفهان شناسی زنده رود محفوظ می باشد. © 1392 طراحی سایت: فناوری اطلاعات خلیج فارس