تماس با ما پرسش های شما محصولات فرهنگی
اقلیت ها
شنبه ، ۱۹ دی ۱۳۹۴ ، ۰۸:۵۱

در سمت شمال غربی محوطه ی حیاط کلیسا بنای یادبود شهدای نسل کشی ارامنه در سال 1915 میلادی بدست دژخیمان دولت عثمانی ترکیه دیده می شود. این بنا در سال 1975 میلادی، در شصتمین سالگرد نسل کشی ساخته شد. بنا در یک محوطه ی مربعی شکل قرار دارد. در مرکز آن چهار ستون افراشته شده اند که در بالا به هم می پیوندند.

اطراف این برج تخته سنگ های حکاکی شده با نقوش هنر ارمنی چیده شده اند و در گوشه ی چپ بنا طرح چشمه ی جاویدان قرار گرفته است. طراح و مهندس سازنده ی بنای یادبود آقای آلبِرت آجِمیان نمادهای آن را اینچنین توصیف می نماید:

مجموعه مربوطه: اقلیت ها
سه شنبه ، ۱۵ دی ۱۳۹۴ ، ۱۶:۲۲

کتوبه (Ketubah ) در سنت يهوديت به پيمان‌نامه‌اي رسمي ميان داماد و عروس گفته مي‌شود که رعايت حقوق زن از طرف مرد را تضمين مي‌کند. اين سند در مراسم ازدواج توسط دو شاهد امضا شده و تحويل عروس مي‌شود.
سند درج شده مربوط به ازدواج يک زوج يهودي در سال 1875 در اصفهان بوده و به زبان و خط عبري نوشته شده است.
نام عروس بروريا دختر جوزف و نام داماد موشه پسر جوزف بوده است، نشان شير و خورشيد به مانند همين نمونه در عصر قاجار بر روي بسياري از اسناد ازدواج به خصوص در اصفهان نقش مي‌شده است. اين نسخه خطي امروزه در بنياد هنر مينياپوليس آمريکا نگهداري مي‌شود.

مجموعه مربوطه: اقلیت ها
دوشنبه ، ۷ دی ۱۳۹۴ ، ۰۹:۴۷

ارمنيان پيش از ظهور عيسى مسيح (ع)، مهرپرست يا معتقد به اديان ديگر بودند؛ اما چون به دين عيسوى گرويدند، روز تولد مسيح (ع) را (ششم ژانويه) جشن مى‌گرفتند؛ در حالى که ساير مسيحيان روز ۲۵ دسامبر را روز تولد عيسى مى‌‌دانند. در شب پنجم ژانويه‌، ارمنيان از کليسا، نان مقدس به خانه مى‌برند و آن را با غذاهايى از قبيل ماهى، شراب، کوکو و پلو مى‌‌خورند.

روز ششم ژانويه، ‌ روغن مقدس را در کليسا طى مراسمى در آب مى‌ريزند و صليب را در آن مى‌افکنند و مردم از آن آب و روغن، براى شفا دادن بيماران خود، ‌ به خانه مى‌برند.

مجموعه مربوطه: اقلیت ها
دوشنبه ، ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ ، ۱۸:۰۰

در مورد تاریخ ورود کلیمیان به ایران و به ویژه به اصفهان نظرهای مختلفی ابراز شده اشت. عده ای عقیده دارند که وقتی بخت النصر پس از جنگ های طولانی بین دولت آشور و قوم یهود به استقلال این قوم خاتمه داد و عده ای از یهودیان را به اسارت به بابل برد، گروهی از آنان به سرزمین ایران روی آوردند.

بعضی معتقدند که وقتی کوروش (۵۳۸ قبل از میلاد) بابل را فتح کرد و به اسارت قوم یهود پایان داد، دسته ای از آنها به اورشلیم بازگشتند و گروهی که در بابل به کارهای تجاری پرداخته و ثروتی اندوخته بودند در همان سرزمین ماندند و بقیه به ایران آمدند

مجموعه مربوطه: اقلیت ها
جمعه ، ۶ شهریور ۱۳۹۴ ، ۰۹:۴۴

یهوديان،از زمان هاي بسيار دور در اصفهان زندگي مي کرده اند. بررسي قدمت زندگي اين اقليت در اصفهان، مقوله‌اي تاريخي است که تاکنون بارها به آن پرداخته شده است. در اين ميان، مکان هاي زندگي آنان که اقليتي ساکن در اين شهر هستند، به عنوان جزئي از معماري اصفهان، کمتر مورد تحقيق قرار گرفته است. در ابتدا، ذکر اين نکته لازم است که سکونت طولانيِ يک اقليت کوچک دريک کشورِ بزرگ با ميراث کهن و غني فرهنگي-که معماري هم جزئي ازآن است.

مجموعه مربوطه: اقلیت ها
پنجشنبه ، ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ ، ۱۱:۰۸

دوران رنسانس یا تجدید حیات در اروپا مبداء ظهور مدارس نوین در سرتاسر دنیای ارمنی، از ارمنستان تا مهاجرنشین های دور از موطن اصلی بود. این امواج نوگرایی از فراز جلفای اصفهان (جلفای نو) نیز عبور کرد و با متأثر کردن جلفاییان آنان را نیز با موج تجدید حیات ارمنیان همگام ساخت. ارمنیان جلفا در حالی که هنوز از مصائب مهاجرت اجباری رها نشده بودند به تبع رسوم قومی خود در کنار کلیسا مدرسه نیز تأسیس کردند. مدرسهٔ جلفا، که از بدو تأسیس در کنار علوم الهی به آموزش زبان های مختلف و فن کتابت می پرداخت،

مجموعه مربوطه: اقلیت ها
يكشنبه ، ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ، ۲۱:۰۱

این مدارس در ایران با نام اتحاد شروع به فعالیت کرد، مدرسه ای که باعث اتحاد یهودیان شده بود اما به دلیل تفاوتهای فرهنگی شدید بین یهودیان اشکنازی و یهودیان ایرانی و همچنین تاکید شدید مدارس آلیانس بر ارزشهای غربی، اهمیت ندادن به فقه یهود (با هدف آماده سازی یهودیان برای زندگی در جامعه غیر یهودی)، آموزش به زبان فرانسه، نه زبان عبری یا فارسی و … باعث شد، خانواده یهودیان احساس کنند فرزندانشان از ریشه‌های یهودیت و حتی ایرانی جدا شده‌اند، پس در سال ۱۳۰۰خ و به قوانین نظام آموزشی واحد در ایران در زمان رضاخان، تغییرات بسیاری در مدارس ایجاد و مدارس

مجموعه مربوطه: اقلیت ها
يكشنبه ، ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ، ۲۱:۰۰

خانه پديده‌اي است حاصل کنش عوامل گوناگون؛ که فرهنگ و اجتماع در شکل دهي آن سهمي بزرگ دارند. در جوامع سنتي، اين اثرپذيري در بعد فرهنگي بسيار بيش از امروز بوده که نتيجه، همسازي بيشتر با ساکنان و شرايط آنان بوده است. شناخت جنبه هاي اين برهمکنش مي تواند زمينه ساز به کارگيري آن مطابق با امروز باشد. از سوي ديگر، خانه هاي يک دوره تاريخي روشن کننده برخي جنبه هاي شرايط اجتماعي زمان خود نيز هستند. اين پژوهش به منظور شناخت چگونگي تاثيرگذاري شرايط اجتماعي و اعتقادي ساکنان بر معماري و به ويژه سازماندهي فضاهاي خانه هاي سنتي ايران در اصفهان عصر صفوي و دوره پس از آن شکل گرفته است.

مجموعه مربوطه: اقلیت ها

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از جدیدترین مطالب و تغییرات سایت آگاه شوید.










تصویر روز

نمایش ویدئو از آپارات

بنر

آمار بازدیدکنندگان

mod_vvisit_counterامروز454
mod_vvisit_counterدیروز631
mod_vvisit_counterاین هفته454
mod_vvisit_counterاین ماه13999
mod_vvisit_counterکل بازدیدها1174909

درباره گروه

گروه اصفهان شناسی زنده رود از تابستان 87 توسط جمعی از دوستاران و علاقه‌مندان به اصفهان، فعالیت خود را در زمینه‌ی اصفهان شناسی و معرفی میراث فرهنگی، تاریخی و هنری اصفهان آغاز نمود .
دارای مجوز رسمی از سوی فرمانداری استان اصفهان با شماره ثبت 2661

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای گروه اصفهان شناسی زنده رود محفوظ می باشد. © 1392 طراحی سایت: فناوری اطلاعات خلیج فارس